Et godt digitalt arrangement er ikke det samme som et fysisk arrangement, men har mange fellestrekk med en TV-sending. Tenk på arrangementet som en sending som skal gi en god visuell opplevelse med energi og spenning, slik vi kjenner det fra konferansesalene.
1. Tilpass innholdet
Innholdet i foredragene må forkortes og tilpasses digitale flater slik at man oppnår best mulig brukervennlighet. Budskapet må spisses og gå rett på sak for å holde på oppmerksomheten til deltakerne.
Ha deltakerne i fokus og jobb dedikert med innhold og regi.
2. Et godt gjennomført arrangement ligger i detaljene
Planlegg i god tid og lag en detaljert kjøreplan, vær innovativ og kreativ – gjerne i tett samarbeid med en leverandør/produsent. Få hjelp til å velge den digitale plattformen som passer best til ditt arrangement.
3. Livesending og opptak
Skal du streame live uten innledere i studio, vær sikker på at lyd-, lys- og bildekvalitet er god hos den enkelte. Sørg for at alt som kan produseres i forkant bør tas opptak av.
Det er viktig å ha med en dyktig moderator og produsent på laget.
4. Hjelp foredragsholderne med å bli trygge digitalt
Ikke alle er like komfortable foran kameraet, forbered foredragsholdere/innledere og involverte og legg til rette. Varm de opp og test, test og test igjen.
5. Engasjer ditt publikum og ha interaksjon med deltakerne
Hvis mulig, inkluder deltakerne ved å legge opp til interaksjon og deltakelse.
Interaktive verktøy bidrar til at alle blir hørt, og at alle kan stille spørsmål. Slik får du oppmerksomhet fra start til slutt og en vellykket konferanse.